Home Tips Gezonde slaapkamer: waarop moet je letten bij de inrichting?

Gezonde slaapkamer: waarop moet je letten bij de inrichting?

232
0

Het verlangen naar gezondheid en een gezonde leefomgeving is niet zomaar werkelijkheid geworden in onze nieuwe Corona. In dit land verkeren we in de comfortabele situatie dat we zelf een heel grote rol kunnen spelen in hoe gezond we eigenlijk leven en verblijven. Dit begint, bijvoorbeeld, met de keuze van ons huis of appartement, gaat verder met de gekozen inrichting en kamerinrichting en eindigt met onze levensstijl.

De slaapkamer speelt een heel belangrijke rol als het gaat om gezond leven: in de regel is de slaapkamer de kamer waarin we het grootste deel van de dag doorbrengen. Het dient ook onze rust, ontspanning en de regeneratie van ons lichaam, en daarom is het bijzonder belangrijk de slaapkamer op een gezonde manier in te richten en te meubileren.

We hebben ons verdiept in het onderwerp “gezonde slaapkamers”, door verschillende aspecten te belichten en antwoord te geven op de vraag waar je op moet letten bij het inrichten van een gezonde slaapkamer. Leer nu meer…

Kleur als feel-good factor in de slaapkamer
Sfeer en stemming in de slaapkamer hangen sterk samen met de kleur of kleuren die in de kamer gekozen worden. Ook al heb je in de slaapkamer gewoonlijk je ogen het grootste deel van de tijd dicht, toch hebben de kleuren in de kamer een effect op je lichaam en ziel. Niet in de laatste plaats omdat de kleuren in de slaapkamer het laatste zijn wat je opvalt als je naar bed gaat voordat de lichten uitgaan.

Welke kleur geschikt is voor iemands slaapkamer varieert sterk van individu tot individu. Terwijl, bijvoorbeeld, sommige mensen plotseling beginnen te verstijven als ze een blauwe kamer binnenkomen, vinden anderen blauw bijzonder aangenaam, kalm, ontspannend en in evenwicht brengend.

Een bijzonder aan te bevelen kleur voor de slaapkamer is delicaat roze, omdat dit een kalmerend effect zou hebben omdat het de bloeddruk al na korte tijd merkbaar doet dalen. Van geel en rood daarentegen wordt gezegd dat ze minder geschikt zijn voor het inrichten van een slaapkamer.

Het is ook belangrijk dat het beddengoed past bij het gekozen kleurenschema in de slaapkamer. Alles in het algemeen moet niet te kleurrijk en/of te zwaar gedessineerd zijn om onrust te voorkomen.

Als je donkere slaapkamermeubels voor je interieur wilt, moet de andere kleurstelling in de kamer eerder licht zijn. Op deze manier kan zelfs een kleine slaapkamer visueel vergroot worden.

Gezonde vloerbedekking voor de slaapkamer

Vloeren van natuurlijke materialen zijn over het algemeen heel geschikt voor de slaapkamer. Een vloer van hout of kurk is meestal heel gemakkelijk schoon te houden en geeft de slaapkamer een bijzondere gezelligheid.

Mensen die last hebben van huisstofallergieën zijn echter meestal beter af met een kortpolig tapijt. In een tapijt met korte poolvezels worden de fijne stofdeeltjes die in de kamer op de vloer zakken, op hun plaats gehouden en wervelen ze minder op. – Wel is het belangrijk dat de vloer regelmatig gestofzuigd wordt.

Meubels kiezen voor een gezonde slaapkamer

In het algemeen moet je je slaapkamer inrichten volgens het motto “Less is more!”. De kamer moet duidelijk gestructureerd zijn en vrij eenvoudig gehouden worden, zodat het gemakkelijker is om te ontspannen en tot rust te komen. Indien mogelijk moeten er geen meubels en meubilair geplaatst worden die niet nodig zijn in de slaapkamer. – Moet echter om plaatsredenen een bureau met of zonder computer of zelfs de strijkplank zijn plaats in de slaapkamer vinden, dan moet je proberen een zekere afscheiding van het bed of het slaapgedeelte te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld door een scherm op te zetten of schuifgordijnen op te hangen om de kamer visueel te verdelen.

Houten meubels zijn perfect voor een gezonde slaapomgeving. Slaapkamers van massief hout en massief houten bedden zijn er in veel verschillende stijlen en prijsklassen, zodat er voor elke woonwens en elk budget passende oplossingen zijn.

Bijzonder opmerkelijk zijn de meubels en bedden van Zwitsers alpendennenhout. Van deze bijzondere houtsoort wordt gezegd dat hij wonderlijke eigenschappen heeft en het is zelfs in studies bewezen dat Zwitsers steendennenhout de kwaliteit van de slaap kan verbeteren. – Dit heeft te maken met de etherische oliën van het hout, die een ontspannende werking hebben en de polsslag aanzienlijk meetbaar verlagen.

Optimale plaatsing van meubels in de slaapkamer

Het bed moet in de slaapkamer zo mogelijk tegen de warmste muur van de kamer geplaatst worden. De minimale afstand tot het raam is idealiter een meter.

Voor een gevoel van veiligheid is het zinvol het bed het liefst met het hoofdeinde direct tegen de muur te plaatsen en niet vrijstaand. De “achterkant” van de muur geeft je een meer beschermd gevoel terwijl je slaapt. Een deur of raam in de muur waar het bed staat is ook nogal onhandig. Door een hemelbed te gebruiken kan weer een bijzonder gevoel van geborgenheid bereikt worden.

Om je in bed niet het gevoel te geven dat je visueel “gedood” wordt, is het raadzaam de kledingkast naast het bed te zetten. Als het onvermijdelijk is een grote kleerkast tegenover het bed of aan het voeteneinde van het bed te hebben, kan het helpen de kleerkast in de slaapkamer te “verbergen” achter een losjes vallend gordijn.

Verdere suggesties voor een verstandige plaatsing van meubels in de slaapkamer zijn te vinden in de Verre Oosterse inrichtings- en levensfilosofie Feng Shui.

Optimale temperatuur en vochtigheid in de slaapkamer

In het algemeen wordt voor de slaapkamer een kamertemperatuur van 16 °C tot 18 °C aanbevolen. In slaapkamers voor kinderen of oudere mensen is de optimale temperatuur meestal iets hoger – rond 20 °C, omdat zij over het algemeen een grotere behoefte aan warmte hebben.

Nauw verbonden met de temperatuur in de slaapkamer is de luchtvochtigheid. Ideaal is hier 40 % tot 50 %. Als de luchtvochtigheid in de slaapkamer lager is dan 40%, wat meestal veroorzaakt wordt door te hoge temperaturen, is dit een belasting voor de slijmvliezen van mond en neus, kan het hoesten uitlokken en op de lange duur verantwoordelijk zijn voor een verhoogde vatbaarheid voor ziekten van de luchtwegen.

Om al te droge lucht in de slaapkamer te voorkomen zijn hygiënische luchtbevochtigers (regelmatig onderhoud), groene planten, vochtige handdoeken die over de verwarming gehangen worden of kleibakken gevuld met water aan te bevelen.

Als daarentegen de luchtvochtigheid in de slaapkamer te hoog is – meer dan 55%, is dat ook een belasting voor het organisme. Bovendien bevordert een te hoge luchtvochtigheid de ontwikkeling van schimmel en schept optimale leefomstandigheden voor huisstofmijt.

Frisse lucht in de slaapkamer

De slaapkamer moet overdag goed geventileerd worden, wat betekent dat het raam of de ramen tenminste ’s morgens en ’s avonds ongeveer een kwartier helemaal open moeten staan. Enerzijds kan zo het vocht (ca. 0,2 tot 0,5 liter per persoon) dat tijdens de slaap door ademhaling en transpiratie in het beddengoed en de kamerlucht terechtkomt, opdrogen.

Anderzijds komt er frisse lucht in de slaapkamer door ventilatie. Dit betekent dat er dan voldoende zuurstof beschikbaar is voor een rustgevende nachtrust. – In dit verband heeft een volwassen persoon ongeveer 160 liter zuurstof per nacht nodig. Als de lucht in de slaapkamer of de lucht die we inademen te weinig zuurstof bevat, versnelt het lichaam zijn ademhaling om ervoor te zorgen dat de hersenen van voldoende zuurstof worden voorzien. Een snellere ademhaling betekent een hoger activiteitsniveau, wat weer een negatief effect heeft op de slaapkwaliteit.

In verband met een voldoende zuurstoftoevoer tijdens de slaap is ook de grootte van de slaapkamer van belang. Idealiter is dit minstens 7,5 m² per persoon.

Veel mensen slapen ook met een open raam in de slaapkamer. Zo komt er gedurende de hele nacht frisse lucht en dus verse zuurstof in de kamer. In principe moet iedereen voor zichzelf beslissen of hij liever met het raam open of dicht slaapt. Tocht moet echter kost wat kost vermeden worden. Bovendien is het ook beter om de vrieskou in de winter buiten te laten en, in drukkere woonwijken, alle straat- of omgevingslawaai buiten te sluiten door de ramen te sluiten.

Planten in de slaapkamer

Dankzij hun uiteenlopende bladvormen zijn kamerplanten ideaal om aantrekkelijke accenten in huis te zetten. Ze zijn daarom vaak een van de essentiële elementen van de kamerinrichting in de slaapkamer.

De stelling dat planten door hun fotosynthetische activiteit de tijdens de slaap uitgeademde kooldioxide in zuurstof kunnen omzetten en zo bijdragen tot verbetering van de lucht in de slaapkamer is in principe juist.

Maar in de praktijk zullen twee of drie kamerplanten die in de slaapkamer gezet worden geen echt meetbare luchtverbetering of oxygenatie bereiken. Om een echt effect te bereiken, zou je je slaapkamer in een kas-achtige Urban Jungle moeten veranderen. Dit zou echter talrijke nadelen hebben, zoals de behoefte aan onderhoud, die niet onderschat moet worden, onaangename geuren en een hoge vochtigheidsgraad, die ongunstig is voor het slapen.

Als je planten wilt gebruiken om de lucht in je slaapkamer te bevochtigen als die te droog is, doe je er goed aan om vochtminnende planten te kiezen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de Ficus Benjamini, de lindeboom of het Cypriotische gras. Bij zulke planten verdampt ongeveer 90% van het water via de bladeren.

Men moet enigszins voorzichtig zijn met het gebruik van sterk ruikende planten in de slaapkamer. – Bloeiende gardenia’s of lelies kunnen de slaap nadelig beïnvloeden. Zeer gevoelige mensen kunnen ook hoofdpijn krijgen door de etherische oliën die de planten uitstralen.

Belangrijk.

Als planten in de slaapkamer “gehouden” worden, is het belangrijk dat ze gezond zijn. – Zieke planten zijn niet alleen onaantrekkelijk om te zien, maar zijn ook geliefde plaatsen voor ongedierte zoals bladluizen of spintmijten om te leven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in